الثلاثاء، 29 مايو، 2012

الاخوان وشفيق وويكا


اولا بشكر الاخ ويكا او وئام محمد النجار صاحب مدونه بصراحه   الذى لولا حركته السخيفه واسلوبه الرخيص   ماكنت فكرت انى ارجع ادون تانى بعد ماكنت قد اغلقت جميع مدوناتى  خلال الايام الماضيه  وعزمت عن الرحيل عن عالم  التدوين  ولكن حركته السخيفه هى التى جعلتنى اعود الى مدونتى فضفضه لكى افضفض فيها   لا انوى الاساء له  فمن انا لكى اسئ لاحد  ولا اكتب هذا البوست  لغرض الاساءه له ولكن هى مجرد فضففضه    
ثانيا الفضفضه
من وقت ما حدث الانتخابات ةبداءت المؤشرات ترجح انه ستتم الاعاده بين مرسى وشغيق  وانا مثلى مثل كل الناس  حزين لاننا وقعنا  فى الاختيار مابين سئ واسوء   شفيق ومرسى فلول واخوان غضبان من الذين يريدون من الناس ان يختاروا مرسى بالغصب حتى لايختاروا شفيق بالرغم اننى لست مع شفيق  فلا يعقل باننا نرفع من شان المجارى والبلوعات  لاننا وقعنا بين الاختيار بين المجارى والزباله  ماينفعش لان كلاهما رائحتهم قذره  عندما كانت تصلنى الدعوات للنزول فى مظاهرات ضد شفيق كنت دائما اكتب على الايفنت ياريت تكون كمان ضد الاخوان  وكنت اندهش ممن ينتقدون من انتخب شفيق ولا ينتقدون من انتخب الاخوان بالرغم ان كلاهما اوقعونا فى هذا الفخ لان اى مرشح فى الاعاده  قدام شفيق غير المرسى كنا هننتخبه واحنا مرتاحيين  واى مرشح مع مرسى غير شفيق كنا هننتخبه عن طيب خاطر  فالذين انتخبوا شفيق والذين انتخبوا مرسى كلهم باعوا الثوره والثوار  لان احدهم انتخب من لم يحاسب من قتل الثوار فى الثوره والاخر انتخب من باع الثوره واتفق مع العسكرى واتهم الثوار فى محمد محمود وفى مجلس الوزراء بنفس تهم النظام السابق وانتخب اللى اول ما مسكوا مجلس الشعب فكروا يعملو لينا قانون منع التظاهر
 المهم جائتنى على الفيس بوك  دعوه او ايفنت من الاخ وئام محمد النجار  المعروف بويكا  للتظاهر ضد شفيق بطبعى المخنوق من الاخوان  كتبتله ان ياريت تكون كمان الدعوه ضد الاخوان سئلنى هتنتخب مين قلت له انا مقاطع سئلنى يعنى بالمقاطعه هتسقط شفيق ومرسى قلتله ما انا اقاطع احسن ما اروح انتخب شفيق لانى مهما حصل لا يمكن انتخب الاخوان  لحد الكلام دا كان بيرد عليا بادب بعد كده لقيته واضع فى الايفنت  الكلام دا

عمرو بعد تعليقاتك السلبيه على الامر واختيارك الاعتراض على اسقاط شفيق ...... هستأذنك اعمل ديكلاين واترك الانفيتيشن من قبل قمة بمهاجمة الثوار ومهاجمه شباب العباسية و قلت انهم يستحقوا الذبح .... والان تقف امام اسقاط شفيق مما يعنى دعمه ...... انا اسف ....... ارجوا مغادرتك

من غير ما اشتم كنت عايز اعرف  احنا ماكلمناش اصلا عن شباب العباسيه  وانا اصلا بالرغم من اننى كنت معارضا لمن نزل فى العباسيه وكنت اتكلم عنهم ببرود شديد وكنت غاضب منهم وكان لى اسبابى وقناعتى  وقد اكون على خطا  لاكننى لم اقل عليهم ابدا انهم يستحقوا الذبح فمن اين اتى بهذا الكلام على لسانى  والغريب اننى كل ماقلته له اننى اريد  ان يضع فى الايفنت مع اسقاط شفيق اسقاط الاخوان كمان  فكيف ترجمها اننى اعارض على اسقاط شفيق  فلوكنت من مؤيدى شفيق ماكنتش انتخبت حمدين  
الاختلاف فى الراى عادى حتى  لما بتتحول الى خنقات وشتائم  بردوا خلاص اتعودنا ان اختلاف فى الرى بيفسد العلاقات مافيش مشكله  ولكن انك تجئ  تقول كلام على لسانى لم اقوله فى دا اللى مش عادى  ومش تصرفات حد محترم  عايزنى اخرج من الايفنت ماعنديش مشكله بس بلاش تقول كلام على لسانى ماقولتوش بلاش الاسلوب الرخيص دا
احترم من نزل التحرير اليوم معترض على شفيق ومرسى معا  مع انى معترض على الاعتراض على نتيجه الانتخابات  والتحدث  عن التزوير بعد معرفه النتيجه اصل المخالفات والتزوير  بتتعرف وقتها مش بعد صدور النتيجه او بعد معرفه المؤشرات  واحترم من سيقاطع الانتخابات لانى مش مجبر انى اختار مابين اثنين مش عجبنى 
 واختلف كثيرا جدا  مع كل من سينتخب الاخوان حتى لا ينجح شفيق   فلا  تنتخب المجارى هربا من الزباله فكلامها مقرف

 ولويكا حق الرد مكفول

هناك 5 تعليقات:

مصطفى سيف الدين يقول...

احييك يا عمرو و اتفق معاك في كل ارائك
انا معرفش حاجة عن حكاية الايفنت ووئام و اللي قاله انا هتكلم عن العباسية
قلتها و بكررها دايما التظاهر السلمي حق مكفول للجميع لكن انا مش مع اي مظاهرة قدام وزارة سيادية و دي نقطة الخلاف اللي كانت بيني و بين الذهاب للعباسية سواء من قوة ثورية او حازمون او اي فئة
بالنسبة للانتخابات انا زيك مقاطع

فاتيما يقول...

معلش يا عمرو ...
معلــــش

Noha Saleh يقول...

ربنا يستر من اللى هيحصل
الناس هتخسر بعضها

Tears يقول...

برغم انى مش فاهمه بتكلم عن ايه فى الاول بس عايزة اقولك ان صفحات اسف ياريس و كل بتوع الحزب الواطى و الفلول كانوا من قبل الانتخابات بيقولوا ان الاعادة بين شفيق و مرسى و ح تروحوا تختاروا شفيق كلكم بعدها مجبرين فهو اللى ح يكسب و انا ماكنتش مصدقاهم بس طلع صح لان واضح ان همه كان عارفين ح يزوروا ازاى

إيمي يقول...

كان لازم أجي أزور مدونتك من فترة بس مع الأحداث لسة جاية دلوقت .

المهم ، متبطلش تدوين ، دة أول حاجة أقراها ليك و فعلا عجبتني

الحاجة التانية ، سيبك من كلام الناس ، سيب كله يقول اللي هو عاوزه ، ركز في نفسك و بس

Follow by Email

Tetris