الأربعاء، 14 ديسمبر، 2011

لهذا لن ارشح التيارات الدينيه سؤاء اخوان او السلفيين او بمعنى اخر حزب الحريه والعداله وحزب النور

 
 وانا زى ناس كتير فى البلاله  ما فهمش  فى السياسه  ومش فاهم حاجه ولا عمرى  انتخبت  وماليش فى التاريخ  عشان اطلع الملفات السوداء لكل حزب من تاريخه جيت ونظرت للتيار الدينى الموجود  اخوان سلفيين واشوفهم مش هخسر  حاجه ابص بعينى على الاخوان زمان كانوا رافعيين شعار الاسلام هو الحل شعار جميل وزى الفل  ايوه امتنعوا عنه عشان القانون بس هما لسه معرفيين بيه ومعنى ايه ان يكون شعارهم الاسلام هو الحل  يعنى انهم يكونوا قدوه لغيرهم طيب وانا واقف بنتخب الاقى اللى بيوزع دعايه ليهم واقوله دا مخالف لقانون الانتخابات يقولى ما كله خالف  ياسلام على الكلام ابو المبادى  ماهو كله خالف  واصحاب الاسلام هو الحل  ماشى مع الكل  طب من امتى كان الاسلام قدوته اللى بيخالف ولو خدنا من كلمهم يبقى كده قدوتهم العلمانيين والكفره  على حسب راى البعض يعنى الاسلام قدوته العلمانيين فعلا اصحاب مبادى طيب بلاش  نمسكلهم على الواحده يا فطه  اقرئها بتقول  الاخوان تؤيد حزب العداله والحريه  ياسلام كلام رائع ورقيع فى نفس الوقت  يعنى هو الاخوان شئ وحزب الحريه والعداله شئ اخر  طب انا عايز ارشح الاخوان مش حزب العداله والحريه  اتناقش مع واحد بيؤيدهم ليفسرلى يعنى ايه يكتبوا الاخوان تؤيد حزب العداله والحريه  هما مش الاثنين واحد يقولى لا اثنين  الاخوان جماعه دينيه وحزب الحريه والعداله  دا حزب سياسى  طيب لما الاخوان مالهمش  فى السياسه وحزب العداله والحريه هو اللى بتاع سياسه  طيب الاخوان بتحشر انفها فى السياسه ليه  وتؤيد وتعارض هى بقى مالها ايه الهبل دا مسخره  يعنى حزب مسخره
حزب النور  كنت ممكن ارشحه لو كان عنده مبادى حتى ولو كنت معارض للمبادى بتاعته  والتصريحات العبيطه بتاعه المرشحيين اللى فيه  انما اصلا لما الاقى واحد واضح من تصرفاته انه مش عايز الستات فى مجلس الشعب مش مقتنع بيهم مبادئك كده وافكارك المهببه كده   عادى جميل جدا مافيش مشكله صحيح ان انا مختلف معاك فى الراى بس ممكن انتخبك   لو كنت تمسكت بمبادك بس بردوا انت تفضل كرسى فى المجلس والقانون بيقول انك لازم ترشح سيده  ف يالا بلا مبادى بلا نيله  فتخرج عليا بمرشحه مستخبيه  برده نعمل اللى هما عايزينه بس بردوا نعمل اننا لسه عند افكارنا  ومبادئنا  مره تحط مكانها ورده ومره جوزها ومره صورتها منقبه وتسود العينيين  يعنى تحط اى شخبطه وخلاص واحنا نفهم  طب لو قانون الانتخابات طلب منك تشارك فى بيت دعاره هتوافق عشان الكرسى  فالغالب هتوافق   طيب انا ارشح التيار الاسلامى ازاى وهو اساس تيار بلا مبادى  تيار الغايه تبرر الوسيله  حتى ولو كان كل التيارات كده انت المفروض بتاع الدين بقى  انما تقولى انك تيار دينى ولا التيار الاسلامى وانت ماشى على تيار الفرنجه  اقولك انهم على الرغم انهم ممكن يكونوا زيك انما هما كده الافضل لانهم مش تيار منافق زيك يا تيار الاسلامى  

هناك 3 تعليقات:

faroukfahmy58 يقول...

انا زيك بالضبط والحقيقة ان المتشددين منهم اساؤا الى احزابهم سوا ءالاخوان او السلفيين

faroukfahmy58 يقول...

انا زيك بالضبط والحقيقة ان المتشددين منهم اساؤا الى احزابهم سوا ءالاخوان او السلفيين

اسعار العملات يقول...

اللهم ولى من يصلح .. وبس

Follow by Email

Tetris