الخميس، 29 أبريل، 2010

مشجعون وقتله

كنت بتصفح الجرائد فقرأت عن شغب بين جمهور النادي الاهلي و جمهور نادى الزمالك وحرق اتوبيس مشجعي الزمالك وتذكرت عندما اتفقت مع صاحبي محمد ابراهيم اننا نذهب نشجع الاهلي فى ماتش كره سله بينه وبين نادى الاتحاد ولحسن حظى اعتذرت قبل الميعاد و ما حضرتش الماتش لانى فى اليوم التالي شاهد فى التلفزيون خبر ان حدث شغب فى هذا الماتش وعندما اتصلت بمحمد قالي انا مش عارف انا خرجت حي ازاى كانوا بيرموا علينا طوب وبيخلعوا الكراسي وماكنش عارف الامن ازاى دخل الطوب وكان عندي سؤال فى نفسي هو راح يشجع ماتش سله فى الاستاد ام حرب على الحدود وتذكرت ايضا عندما كنت اشاهد برنامج البيت بيتك وكان المذيع الاستاد تامر بيتكلم عن ان فى واحد زملكاوى اتحرق من مشجعين اهلاويه فى احدى الماتشات ايه الحكاية هي كوره ولا حرب ولا ايه والغريب انهم كلهم وقفوا ينددوا بما حدث من المشاغبين الجزائريين الذين كانوا يشجعون بالمطاوي فى ماتش مصر والجزائر ولم يدركوا ان مافعله بعض الجزائريين بالمصريين فى ماتش مصر والجزائر بتاع السودان يفعله كل مشجعي النوادي فى بعض والدليل هذه الاحداث من حرق وضرب والسؤل الذى يحيرني دائما هم مشجعون ولا محاربون ومن المستفيد من هذا الشغب وهل ماتش كوره يعمل الحوادث ديه كلها طب ايه الحل والى اين نحن متجهون


انا رايح اشجع وشوفوا التشجيع
هات المطوه والسنجه والكبريت والطوب ادوات التشجيع
جهز الدبابات والطائرات الحربية عشان نبدا التشجيع
ديه حرب ولا ماتش كوره مسخره لو ديه ادوات التشجيع

ليست هناك تعليقات:

Follow by Email

Tetris