الاثنين، 19 أبريل، 2010

سؤال فى المترو ادهشني

كنت راكب المترو اتجاه المرج وعندما وقف المترو فى احدى المحطات سالني احد الاشخاص هو المترو رايح المرج ولا المرج الجديدة فاندهشت من السؤال لان الخط واحد فرد احد الافراد وقال المرج بس فاندهشت اكثر وافتكرت ان الاول قد يكون يمزح وان الثاني قال مزحه بمزحه ورد اي كلام ولكنى اكتشفت انى انا الذى اجهل الذى يحدث فى المترو فبالرغم ان الخط واحد وان محطه المرج الجديدة هي المحطة التالية لمحطه المرج انما بعض قطارات المترو تجرج بعد محطه المرج فى الجراج القديم والباقي يكمل ويصل الى المحطة المنسية محطه المرج الجديدة ويجرج فى الجراج الجديد طب ايه ده يعنى لو ان محطه المرج الجديدة غير مهمه طب لماذا عملوها من الاساس وان كانت مهمه طب لماذا بعض القطارات فى اتجاه المرج لا تصل اليها هل بعض القطارات بتتعب بدري بتيجى عند هذه المحطة وتهنج ولا ايه نفسي افهم و ايه الاستفادة من جراج قديم وجراج جديد اللي انا اعرفه ان لما يكون الخط نهايته المرج ونضيف محطه المرج الجديدة ونعمل جراج جديد تلقائي الجراج القديم يتم الغاءه وجميع القطارات تكمل الى اخر الخط انما اللي حاصل ده لا يفهم ونفسي اعرف السبب هل القطارات التي تنهى الخط عند المرج تنكه مثلا على راسها ريشه ولا بتنسي ان لسه فى محطه ولا المحطة الزائدة قسمت الخط الى خطين خط المرج وخط المرج الجديدة والسبب محطه ولا ايه حد فاهم حاجه اللي فاهم يفهمني


احنا القطارات التنكه
ما نروحش المرج الجديدة تناكه
اللي يترك قديمه يضل
واحنا على قديمنا وعايشين فى الظل

انا مش فاهم ايه الحكاية
اللي فاهم ياريت يفهمنى و يقولى ايه الحكاية

ليست هناك تعليقات:

Follow by Email

Tetris