الثلاثاء، 6 أبريل، 2010

وطني ولكن لا احب كرة القدم

كان هناك مناقشه بين اصحابي حول احدى ماتشات منتخب مصر وادخلني احدهم بسؤال ايه رايك فى الماتش وقلت له انني لم اتفرج على الماتش فاستغرب وسالني ايه هو انت مش وطني ولا ايه فقلت مازحا تعيش كره القدم حره مستقله يا سيدى وطني بس ماليش فى الكورة فقال لي ديه مصر اللي بتلعب فقلت طيب يا سيدى و سالت صاحبى هو احنا كام مره اخدنا يطوله الامم فى كره السلة فقال لي لا اعرف فسالته طب المصارعة طب الاسكواش طب اليد طب التنس طب السباحة فقال لا اعرف فسالت هي فى الالعاب ديه مصر ماكنتش بتلعب قالي انا مش متابع فقلت له انت مش وطني ولا ايه فرد عليا بسؤال انت تعرف فقلت له لا فقال لي طب بتكلم ليه فقلت له اصلى مش وطني العاب رياضيه بس كويس انك وطني كره قدم بس على فكره الوطنية مش بس تشجيع كوره قدم الوطنية حاجات تانيه كتير وقلت لنفسي احنا فى جمهوريه مصر العربية ولا جمهوريه كره قدم العربية وصحيح اننا حلو اننا نفرح ببلادنا ومنتخبنا ولكن مش جميل اننا نختصر مصر فى كره قدم

بحبك يا بلدى وما بحبش كره القدم
مش بشجعك فى ماتش وبعده اديكى بالقدم
حبك مش مجرد ماتش ويعدى
حبك فى دمى لحد ما عمري ما يعدى

ليست هناك تعليقات:

Follow by Email

Tetris